Część firm wykupuje polisy, które dają możliwość dochodzenia dodatkowych świadczeń poszkodowanemu pracownikowi. Wówczas to właśnie z polisy ubezpieczeniowej pracodawcy, a nie z majątku przedsiębiorcy (właściciela firmy), zostaje wypłacone ewentualne odszkodowanie. Coraz większa świadomość pracodawców – którzy nie chcąc ryzykować swoim majątkiem wykupują dodatkowe ubezpieczenie OC pracodawcy – sprawia, że dochodząc roszczeń za wypadek przy pracy pracownik nie powinien obawiać się negatywnych reakcji ze strony swojego pracodawcy, w postaci np. zwolnienia z pracy. Poniżej opisane jak uzyskać odszkodowanie z polisy OC pracodawcy.
Na skutek wypadków przy pracy bardzo często dochodzi do różnego rodzaju uszczerbków, złamań, nadwyrężeń lub nawet utraty kończyn przy pracy przy maszynach. Często poszkodowany pracownik nie ma możliwości powrotu do sprawności, czy też pracy na dotychczasowym stanowisku pracy, a świadczenia rentowe z ZUS nie są wystarczające do tego by egzystować.
Wysokość odszkodowania za wypadek przy pracy uzależniona jest od okoliczności konkretnego przypadku, który wymaga analizy oraz wyliczenia wysokości należnych świadczeń, m.in.:
Jeżeli poszkodowany pracownik dozna poważnych obrażeń ciała, może liczyć na kwoty wielokrotnie przewyższające świadczenia wypłacane przez ZUS z tytułu jednorazowego odszkodowania za wypadek przy pracy. Podobnie ochroną objęci są bliscy pracownika, którzy na skutek wypadku przy pracy stracą bliską im osobę. Oni mogą z kolei liczyć na:
Kryteria, jakie powinny być brane pod uwagę przy wyliczaniu wysokości należnego zadośćuczynienia i odszkodowania są takie same jak dla poszkodowanych, którzy
ucierpieli na skutek wypadku komunikacyjnego, dlatego też należne po wypadku przy pracy świadczenia mogą sięgać kilkunastu a czasami nawet kilkuset tysięcy złotych.
Ubiegając się o świadczenia od pracodawcy lub z jego polisy OC, należy wykazać jego winę za poniesiony uszczerbek na zdrowiu. Wykazanie winy pracodawcy nie jest czasami łatwe i poza wiedzą z zakresu prawa wymaga jeszcze specjalistycznej wiedzy z innej branży. W tym celu można posiłkować się opiniami biegłych/rzeczoznawców z danej dziedziny.
O winie pracodawcy może świadczyć, m.in. złamanie zasad BHP. Przykładowo:
Obok dochodzenia świadczeń z ZUS, poszkodowany pracownik na mocy przepisów Kodeksu Cywilnego, może równolegle ubiegać się o rekompensatę bezpośrednio od swojego pracodawcy lub z jego polisy OC. Poszkodowany pracownik musi jednak wykazać przesłanki odpowiedzialności odszkodowawczej pracodawcy, a więc:
Co istotne, jeśli pracodawca posiada polisę OC, to właśnie z niej, a nie z majątku pracodawcy zostanie wypłacone odszkodowanie.
Od 2007 roku skutecznie i sprawnie udziela pomocy prawnej m.in. przy dochodzeniu odszkodowań za wypadki przy pracy, błędy medyczne, wypadki komunikacyjne. Wstępna analiza sprawy jest bezpłatna. Dzięki temu nie ma ryzyka, że poniesiecie Państwo koszty, a nie uzyskacie odszkodowania.
Adwokat rozumie, że dochodzenie odszkodowania to sprawy wymagające szczególnej delikatności, ale również podejmowania stanowczych kroków prawnych ☎ 783 670 348
BIURO KANCELARII
ul. Jagniątkowska 14A
54-048 Wrocław
tel. komórkowy: (+48) 783 670 348
tel. stacjonarny: (+48) 71 757 59 96